Dana 08.11.2021. godine učenici IV razreda ESTŠ „Nikola Tesla“ – Kraljevo, sa svojim profesorima, posetili su Navak. Dogovor je bio da skup bude 5:45č ispred škole. Krenuli smo u 6:00č, put je protekao u najboljem redu, stigli smo oko 9:30č gde nas je sačekalo jako ljubazno osoblje.
Predali smo naše probne vozačke dozvole, a za uzvrat su nam dali narukvice u različitim bojama, koje određuju ko je sa kim u grupi. Održali su nam predavanje kako ćemo provesti dan i upoznati nas sa pravilima ponašanja.
Svaka grupa je dobila svog instruktora gde smo se zajedno sa njim smestili u svoja vozila i uputili ka stazi. U svakom vozilu se nalazilo 3-4 učenika i radio stanica preko koje nam je instruktor davao komande.
Imali smo ukupno 7. vežbi, tri teorijske vežbe i četiri praktične vežbe na stazi. Svaka grupa je radila vežbe različitim redom kako se ne bi susretali na stazama, ali i radi manje gužve.
Prva vežba je bila praktična vežba na stazi. Naglo kočenje pri brzini od 60 km/h i 80 km/h gde smo se naizmenično smenjivali za volanom. Tu smo mogli praktično da vidimo u praksi zaustavni put vozila pri tim brzinama.
Drugi deo je značajan sa teorijskog aspekta bezbednosti saobraćaja i koliko je zapravo sigurnosni pojas jedan od najvažnijih pasivnih faktora bezbednosti pri saobraćajnoj nezgodi, koliko on utiče na našu bezbednost u saobraćaju i kako funckioniše pri naglom zaustavljanju. Pokazali su nam kako se pravilno koristi sigurnosni pojas, a zatim su nam kroz simulacije potvrdili kako pojas utiče na nas pri čeonom sudaru od 5km/h gde je svako od nas imao priliku da isproba kosu ravan kao i da isproba simulaciju pri prevrtanju vozila.
Treća vežba je praktična vežba, gde smo radili zaobilaženje čunjeva sa „ lakše i teže strane “ (leve i desne) pri brzini od 40 km/h i 50 km/h.
Nakon treće vežbe imali smo odmor od 45 minuta, uputili smo se ka sali gde smo se osvežili i diskutovali sa ostalima. Posle duže pauze, jer smo bili nestrpljivi da nastavimo, krenuli smo ka četvrtom segmentu, u učionice, gde smo slušali predavanje o opasnosti i posledicama brze vožnje i vožnji pod dejstovom alkohola i opijata.
Sledeća vežba opet na poligonu, već željno isčekujemo nove komande instruktora. Naglo zaustavljanje pri simuliranim uslovima poledice i leda, brzine 40km/h i 50km/h. Imali smo mogućnost da vidimo koliko je to zapravo opasno kada imamo letnje gume pri zimskim uslovima, razlika između zaustavnog puta je velika a meri se životima.
Šesta praktična vežba naglo reagovanje i izbegavanje iznenadnih prepreka na putu. Tu smo mogli da osetimo i vidimo kako to utiče na naše vozilo i nas same u zavisnosti od brzine pri kojoj se krećemo 60km/h ili 80km/h.
Poslednja vežba je vežba refleksa, kakve su naše psiho-fizičke mogućnosti i koja nam je brzina reagovanja. To smo mogli da utvrdimo na osnovu pritiskanja svetlosnih tastera.
Za sam kraj svi smo se okupili u glavnoj sali NAVAK_a, gde nam se jedan od instruktora zahvalio na poseti i poželeo srećan put za Kraljevo. Krenuli smo oko 16č i bezbedno stigli već oko 19č.
Naši utisci su fenomenalni, mnogo toga smo naučili i promenili naša shvatanja brzine i mogućnosti vozila, uz prijatne ali stroge instruktore koji su se maksimalno posvetili nama i podelili njihova iskustva.
Želimo da se zahvalimo Agenciji za bezbednost saobraćaja što nam je omogućila da prođemo kroz obuku „Život za mlade vozače“. Naša zahvalnost ide i Savetu za bezbednost saobraćaja grada Kraljeva koji nam je pomogao u organizaciji prevoza.
Arsenijević Radmila IV-1 i Rakonjac Iva IV-1